Inspiracją dla tego wpisu był post, który na jednej z grup na Facebooku zamieścił Anton, który na codzień zajmuje się tworzeniem rzeźb w programach 3d. Realizacje Antona zrobiły na nas na tyle duże wrażenie, że poprosiliśmy, aby podzielił się z nami swoimi doświadczeniami. Poniżej możecie przeczytać krótki wpis i zobaczyć przykłady rzeźb 3D.

Tworzenie rzeźby opiera się na twórczym podejściu kreatywnym, intuicji. Żeby stworzyć rzeźbę, jak i inne projekty artystyczne, trzeba mieć gust, poczucie kształtu, znajomość podstaw kompozycji, znajomość anatomii człowieka i estetyki. Oczywiście, istnieje tu potrzeba posiadania profesjonalnej edukacji artystycznej. 

Korzystając z tradycyjnej wiedzy o kreacji rzeźby, tworzę je w wirtualnej przestrzeni programu Zbrush stworzonego przez Pixologic. Cechą charakterystyczną programu jest symulacja procesu „rzeźbienia” trójwymiarowej rzeźby, wzmocniona przez silnik renderujący 3D w czasie rzeczywistym, co znacznie upraszcza procedurę tworzenia wymaganego trójwymiarowego obiektu.

Wirtualna przestrzeń jest tylko środowiskiem do tworzenia rzeźb, a program 3D – narzędziem. Rozwój technologii komputerowych pozwala na tworzenie zarówno modele artystycznych jak i projektowych.

Modelowanie projektowe różni się od sztuki tym, że ma funkcję użytkową, kształt całkowicie podporządkowany tej funkcji. Moim zdaniem tworzenie sztuki ma podwójną funkcję: dla autora – wyrażanie siebie, dla odbiorcy – przyjemność estetyczna.

Mówiąc o rzeźbieniu przy komputerze, skończony 3d model może być używany dla druku 3D i działać jako obiekt sztuki, jak również do AR, VR, animacji, filmów, gier itp.

Autor: Anton Shepelevich
shepelevich.net

Jeśli tak jak Anton tworzycie ciekawe projekty z wykorzystanim modeli 3D, zachęcamy do kontaktu – chętnie udostępnimy Wam naszą stronę do podzielenia się ciekawą twórczością z czytelnikami.